zaterdag 11 september 2010

De geestelijke ontwikkeling van de Thai

Dat de Thai niet het meest snuggere volk zijn, veronderstel ik als bekend. Zowel de grote groep buitenlandse leraren als veel hoog opgeleide Thai wijzen het onderwijssysteem aan als boosdoener. Thaise kinderen worden niet gestimuleerd om te denken, maar om te reproduceren wat de onderwijzer voorschotelt. Het is niet de bedoeling dat leerlingen vragen stellen. Onvoldoendes worden niet gegeven, dat is niet immers niet leuk voor een kind. Het verschijnsel 'blijven zitten' kennen ze hier dan ook niet. Consequentie is dat een kind dat de stof in de eerste klas niet kan volgen, er het volgende jaar in klas twee nog minder van begrijpt. Tegen de tijd dat zo'n leerling het eindexamen van de middelbare school aflegt, uiteraard 'succesvol', is hij volledig de draad kwijt. Zo kan het zijn dat kinderen die zes jaar Engelse les hebben gehad de vraag 'what is your name?' niet kunnen beantwoorden.

Wat kille cijfers over het Thaise onderwijs:
- 11% van de kinderen krijgt geen enkele vorm van onderwijs;
- 60% van de werkende bevolking heeft de middelbare school niet afgerond;
- Volgens Trends in International Mathematics and Science Study is Thailand gezakt tot de onderste drie plekken van een ranglijst van 36 landen;
- Sinds 2007 zijn de examenscores op de vijf hoofdvakken gedaald.

Onlangs maakte de Minister van Volksgezondheid officieel bekend dat het IQ van Thaise kinderen in 2009 (verder) gedaald was. Maak je echter geen zorgen. Het goede nieuws is dat de overheid het lek eindelijk boven heeft. Het onderwijs, zeg je? Welnee, daar is niets mis mee. Het ligt aan een gebrek aan jodium! De Minister gaat dan ook regulering instellen die producenten van zoute voedingsmiddelen verplicht om jodium in de producten op te nemen. Bovendien komen er jodium supplementen voor zwangere vrouwen. Zo reken ze hier keihard af met het lage nationale IQ. Laat nu de nobelprijzen maar binnen stromen.

Geen opmerkingen: