maandag 4 oktober 2010

Suvarnabhumi

Het is weer eens tijd voor een zeikerig stukje. Enige tijd geleden werd ik er in een commentaar van een ongenode gast op mijn blog op gewezen dat ik nog steeds een echte Nederlander ben. Dat klopt als een bus en dus moet er af en toe even geklaagd worden.

Vier jaar geleden werd Suvarnabhumi geopend. Het oude vliegveld Don Muang was behoorlijk afgetakeld en ontoereikend om de sterk toenemende stroom internationale reizigers te verwerken. Thaksin is niet vies van een ambitieus project en dus werd er een mooi nieuw vliegveld uit de grond gestampt aan de andere kant van de stad. De doelstelling was van meet af aan dat Suvarnabhumi de top 10 van internationale vliegvelden zou bestormen. Bij de Thai wil er echter nog wel eens een discrepantie zijn tussen ambitie en kunde.

Typerend is dat de luchthaven er weliswaar zeer modern uitziet, maar dat het aan de functionaliteit nogal schort. Vanaf het begin zijn er klachten van reizigers en ondanks een aantal ingrepen is het nog steeds geen lolletje om van of naar Suvarnabhumi te vliegen. Afgelopen week ondervond ik dat weer eens toen ik naar Kuala Lumpur moest. Als je niet veel tijd meer hebt, lijkt het een eeuwigheid te duren voordat je aan de beurt bent bij de paspoort controle. Ik ben intussen in menig ander land in deze regio geweest en vraag me af waarom de benodigde tijd per persoon in Thailand zo lang is. In bijvoorbeeld Kuala Lumpur of Singapore is het zo gepiept. De Thaise officials vinden het nodig om zeer gewichtig te doen. Een glimlach kan er niet af. Inderdaad, zeer on-Thais.

Drie maanden geleden werd aangekondigd dat de paspoort controle door enkele maatregelen voortaan niet langer dan die 24 minuten meer zou duren. Persoonlijk vind ik dat nog steeds veel te lang en onacceptabel. Zondag stond ik helaas in de langzaamste rij en zal het niet veel korter geduurd hebben dan die 24 minuten. Als je wat aan de late kant bent, word je daar niet vrolijk van. En ik was zeker niet de enige die zich wat druk stond te maken in de rij.

In 2007 stond Thailand 41e van 108 vliegvelden, volgens een survey van de Airport Council International. Nadat een deel van de opstart problemen verholpen waren, steeg Suvarnabumi in 2008 naar de 28e plek. Sindsdien is niet veel progressie geboekt en momenteel bezet de luchthaven plek 24. Overigens is de top vrijwel uitsluitend afkomstig uit Asia Pacific. Thailand steekt dus schril af bij de rechtstreekse concurrentie in de regio.

Toch heeft men de top 10 ambitie niet laten varen en houdt men vast aan deze doelstelling. Momenteel worden er plannen gemaakt om het vliegveld te verbeteren. Weliswaar te prijzen, maar ik ben sceptisch. Nogmaals, er is hier vaak een verschil tussen ambitie en kunde. Bovendien is corruptie nu eenmaal een hinderlijke factor in ieder project van enige omvang. De kans dat Suvarnabumi de komende jaren de top 10 haalt, is volgens mij even groot als de kans dat Feyenoord binnen afzienbare tijd weer eens kampioen wordt. Dan weten jullie genoeg...

Geen opmerkingen: