dinsdag 11 november 2008

Handeltje

Ik ben nu al ruim een week werkeloos en dat bevalt me prima, als het maar niet al te lang duurt. Ik vermaak me met fitnessen, Thais leren en ben bezig met het ontwikkelen van een marktonderzoekstool. Ook lees ik nog wel eens een stapel faxen. Ben nu bezig met een Black Sabbath biografie. Wisten jullie dat Ozzy Osbourne vroeger wel eens drugs gebruikt heeft!? Zou je toch niet denken van die man.
In het weekend en op woensdagavond wordt er gevoetbald. Ik was van plan om komende week een spoedcursus Thaiboksen te volgen, maar helaas heb ik momenteel een gekneusde rib. Kopduelletje tijdens een vriendschappelijk voetbaltoernooitje. Mijn tegenstander kopte met zijn elleboog. Zeker teveel tv gekeken. Ach, kan gebeuren. Is hopelijk snel weer over.

Bijna een jaar geleden schreef ik een, volgens een enkeling vermakelijk, stukje over de onderhandelingen bij de fitness clubs. Welnu, mijn jaarcontract loopt binnenkort af en ik zat al te broeden op een onderhandelingsplannetje. Misschien zou ik er wel 10 tot 20 procent korting af kunnen lullen. Dat zou toch mooi zijn.
True Fitness is graag sales gericht en benaderde me al een maand voor het aflopen over de vernieuwing. Voordat ik iets kon zeggen, werd me al 50% korting aangeboden als ik me voor 2 jaar vastlegde. Als ik Thailand voor lange tijd verlaat, kan ik het lidmaatschap kosteloos overdragen aan iemand anders en als ik voor kortere tijd weg ben, kan ik het tijdelijk stop zetten. Ik probeerde mijn verbazing en tevredenheid over deze aanbieding te verbergen en vertelde dat ik hier toch echt even over na moest denken. Misschien zat er nog meer korting in het vat. Persoonlijk begrijp ik niet waarom je een tevreden klant (want dat ben ik) 50% korting aanbiedt als hij zich voor 2 in plaats van 1 jaar vastlegt, dus wie weet hoe ver deze koekebakker wil gaan in zijn verlangen om mij te behouden.
Vervolgens verviel hij in het vorig jaar reeds beschreven, afstotelijk aggressieve verkoopgedrag. Zijn beste verkoopargument wil ik jullie echter niet onthouden. Nadat ik voor de zoveelste keer antwoordde dat ik er even over na moest denken en dat er nog tijd genoeg was alvorens mijn huidige contract zou aflopen, zette hij zijn meest zielige (ik probeer het woord 'nichterige' te vermijden) blik op en smeekte dat hij zo graag vandaag nog zijn baas wilde vertellen dat hij deze sale had gemaakt. Ik heb nog een dagje laten spartelen (ieder mens heeft zijn duistere kant) en heb vervolgens met een ferme handtekening mijn fitnesskosten voor de komende 2 jaar gehalveerd.

Maak je niet ongerust, ook op het gebied van werk ben ik met mijn toekomst bezig. Ik ben met vier bedrijven in gesprek over een werkverband. Bij twee ervan zal dit pas begin 2009 concreet kunnen worden, bij de andere twee zijn er op korte termijn kansen. Ik heb bij InsightAsia al drie goede gesprekken gevoerd. Ze gaan blijkbaar niet over één nacht ijs, maar aangezien het ijs bij CSN flinterdun bleek, vind ik het wel prettig om eerst meerdere mensen gesproken te hebben voordat ik er eventueel aan de slag ga. Het is een jong bedrijf dat vrij sterk groeit en ze zijn behoorlijk modern. Allemaal aantrekkelijke tegenstellingen tot Jurasic Park, ehh...ik bedoel CSN. Volgende week volgt ook nog en tweede gesprek met de directeur van TNS Thailand. Ik neem aan dat hij iets concreets voor ogen heeft, of hij vond het de eerste keer gewoon gezellig, dat kan natuurlijk ook.

Ondertussen lijk ik ook in de export te rollen. Ik heb een Nederlander leren kennen die in de modellenwereld zit. Hij wil als bemiddelaar Thaise danseressen naar Nederland brengen en heeft mij gevraagd om een beetje te helpen. Hij is pas 21 jaar en heeft branie genoeg, maar mist nog wat ervaring en wijsheid, vandaar. Laatst wilde hij zijn eerste prospects ontvangen en vroeg me hoe hij dat aan moest pakken. Ik heb hem geadviseerd om een kamertje in het Landmark Hotel te reserveren. Dat is een mooi hotel in het centrum, ik heb daar vlakbij gewoond en heb in de basement pakken laten maken bij Nickermann, wat ik hierbij aanbeveel. Ik zeg nog tegen hem: "Bereid het goed voor. Neem een paar danseressen mee die een beetje redelijk Engels spreken. Je moet het vertrouwen zien te winnen." Komt allemaal goed, vertelde hij me, en nodigde me uit om bij de eerste bijeenkomst te zijn. Ik had hem nog zo gezegd dat ik op die avond voetbal en liet de eer aan me voorbij gaan.

Later bel ik hem op om te vragen hoe het was gegaan. "Goed", zegt hij, "alleen die wijven willen eerst hun school af maken en vragen teveel geld". Blijkt hij van tevoren met die dames niet goed doorgesproken te hebben wat de bedoeling is. Die twee zakenmannen kwamen dus helemaal uit Nederland gevlogen, en hij komt opdraven met twee grieten die op korte termijn niet beschikbaar zijn en niet akkoord gaan met het salaris. Ik denk, die kerels zullen wel over de zeik geweest zijn. "Nee hoor", zegt hij, "het waren supercoole gasten. Ze hebben me zelfs 1.000 euro voorschot gegeven. Trouwens, jíj zei dat ik een paar Engels sprekende wijven mee moest nemen." Nou wordt ie mooi, is het mijn schuld. (Hij speekt trouwens altijd over 'wijven', maar hij bedoelt het niet zo rot hoor).

Maar goed, ondanks de mislukking van de eerste bijeenkomst, ziet het er blijkens het voorschot veelbelovend uit. Dus ik denk, het ijzer smeden nu het heet is. Laat hij me van het weekend doodleuk weten dat de timing een beetje rot is en dat hij effe een paar dagen naar Ko Samui is. Waarschijnlijk op zoek naar een paar wijffies om 's nachts een beetje mee te rommelen op het strand. Zo'n type lijkt het me wel. Tussen neus en lippen door vraagt hij me ook nog of ik een goede advocaat voor hem weet. Ik heb hem aangeraden om de bekende Leidse strafpleiter H. Heemskerk te bellen. Het gerucht gaat nu dat die in december naar Thailand komt om hem bij te staan.

Ben benieuwd hoe het afloopt. Hopelijk kan ik nog een graantje van deze business meepikken. Jullie horen hier vast nog wel meer van!

2 opmerkingen:

OnnoenEline zei

Ha die Toeter,

Ik denk dat Joran in goede handen is bij Ome Hein. Die heeft menig 'zakenman' die zich aan de donkere kant van de samenleving bewoog uit de gevangenis gehouden.

Gr

van P

p.s. succes met je bezigheden. Vergeet niet de anekdote over Ozzie die in een jurk van zijn vrouw naar de kroeg ging omdat zijn vrouw al zijn kleren had verstopt...

Marieke zei

Hoi Broer,

Fijn dat je een goede nederlandse jongen hebt gevonden waar je zaken mee kan doen. Daar zullen papa en mama blij mee zijn ;-). Rossano is erg benieuwd naar het thaiboxen en wil best een keertje met je sparren.
Kun je deze week nog een paar leuke foto's van je mailen?

Groetjes,

Marieke