maandag 14 maart 2011

Silom Road (4): Little Tokyo

Naast het kantoor van InsightAsia ligt Thaniya, een zijstraat van Silom, met de welverdiende bijnaam Little Tokyo. Japanners klitten blijkbaar graag samen, want het barst er van de Japanse bedrijven, restaurants en bovenal veel uitgaansgelegendheden. De term uitgaansgelegenheden is nogal vaag. Je kunt er alle kanten mee op. Japanners lijken geen erg gevarieerde smaak te hebben, want het zijn stuk voor stuk zogenaamde hostess bars. Ze bevinden zich allemaal boven de begane grond. Zonder de vele uithangborden zou je niet denken dat de gebouwen vol zitten met clubs.

Ik ben er nooit binnen geweest en de kans dat ik er ooit een voet over de drempel zal zetten is gering. Ik heb dus gedegen desk research moeten doen voor dit artikel. Een paar minuten Google. Mijn onderzoek leert dat Westerlingen niet geweigerd worden, maar ook niet bepaald welkom zijn. De bars richten zich volledig op Japanners omdat die er niet mee zitten om belachelijke prijzen te betalen voor een drankje in een aftandse karaokeruimte, waar ze gezelschap krijgen van een Thais meisje. Meer dan gezelschap schijnt het bij de meeste tenten niet te zijn, al zal het samenzijn ongetwijfeld regelmatig buiten officiele werktijden tegen fikse betaling worden voorgezet.

Waarom Japanners 800 Baht per uur (20 euro) betalen om zo'n wicht naast zich te hebben zitten, weet ik niet. Het verklaart wel de grote populariteit van deze heren bij de Thaise horeca. Ze betalen wat je vraagt en lopen niet zo te zeuren over prijzen en service zoals die lastige blanken met hun grote bek. Geef de Thai eens ongelijk dat ze graag Japanners binnen hebben. Volgens wat internet sites kost een biertje al gauw 600 Baht. Of je betaalt 1.500 Baht en mag je een uur lang drinken. En dan zit je nog niet eens in een luxe club. Het schijnt er van binnen allemaal zeer gewoontjes uit te zien.

Gelukkig hoeven veel van de Japanners de kosten niet zelf te betalen. Op een internet forum wordt door verschillende mensen uitgelegd dat de expats uit het land van de rijzende zon een ruime bijlage krijgen voor 'entertainment', die de belachelijk hoge kosten van zo'n avondje karaoke-met-gezelschap gemakkelijk dekken. Zie jij jezelf al een BTW bonnetje vragen bij het afrekenen van een avondje in de kroeg?

De hoge prijzen lossen voor mij wel een raadsel op. De enkele keren dat ik 's avonds laat door Soi Thaniya liep, zag ik niet bepaald veel Japanners. Ik vroeg me dan ook af hoe het mogelijk is dat er zoveel van die clubs zijn. Als ik nog eens goed naar die prijzen kijk, begint het te dagen. Als karaokebar met goedkoop interieur en dito personeel heb je niet veel klanten nodig om te overleven. Desondanks blijft het verbazingwekkend hoeveel van die clubs er zijn binnen maximaal 300 meter. Ik zal er een paar gemist hebben, maar de meeste heb ik wel. Tel je even mee?


Geen opmerkingen: