zondag 17 april 2011

Vervoer (2): Riviertaxi


Bangkok bevat een groot aantal kanalen ('khlong'). Waar grachten in steden als Leiden en Amsterdam gebruikt worden voor recreatie, benutten de Thai de vervuilde waterwegen voor openbaar vervoer. De riviertaxi is een vlot vervoermiddel dat geen last heeft van files. De longtail boten spoeden zich met hoge snelheid van halte naar halte. Reizigers hebben een paar seconden om in en uit te stappen voordat de boot weer door vaart. Een kaartje kopen doe je als je al zit. Het personeel loopt over de rand van de boot en onthoudt goed wie er nog moet betalen. De kosten zijn dermate laag dat zwart varen niet de moeite waard is.

Iedere vijf minuten kun je opstappen. De boten varen van 's ochtends vroeg totdat het donker wordt. Ik neem aan dat het in en uitstappen te gevaarlijk wordt als de zon onder gaat. Aan de buitenkant van de long tails hangen zeilen, die omhoog getrokken worden om droog te blijven wanneer twee boten elkaar passeren of wanneer de stank van het kanaal te hevig wordt. De herrie van de motor moet je op de koop toenemen. Voorin heb je daar minder last van.

De riviertaxi is een leuke gelegenheid om het leven in Bangkok eens van een andere kant te zien dan vanaf de drukke straten met moderne gebouwen. Langs het water wonen vooral arme mensen in oude huisjes of hutjes. Helaas is er geen halte vlakbij mijn woning en heb ik niet vaak de gelegenheid om over het water te reizen. Ik zou graag wat vaker de boot nemen.

Nederland is trots op zijn watermanagement. Zelfs het domste jongetje van de klas mag wereldwijd lezingen geven op dit gebied. Toch denk ik dat er nog iets van de Thai te leren valt. Waarom geen riviertaxi in druk bevolkte Nederlandse steden? Een paar longtail bootjes lijken me goedkoper dan die belachelijke Noord/Zuidlijn. Sneller te verwezenlijken en instortingsgevaar is nihil. Ook voor Leiden zie ik mogelijkheden. Winkelpubliek kan op de Apothekersdijk worden uitgeladen en vormt geen enkele belasting voor het verkeer meer. Mocht ik nog weer eens op de Oude Singel neerstrijken dan neem ik graag de boot naar Unicum en de Marepoort. Geen slecht idee toch?


Geen opmerkingen: