zaterdag 2 april 2011

Vervoer (1): Hoezo, file probleem?

Als je in een grote stad als Bangkok woont, speelt vervoer onvermijdelijk een belangrijke rol in het leven. Bangkok heeft een bijzonder slechte reputatie op het gebied van mobiliteit. De files zijn berucht over de hele wereld. De eerste de beste site die ik op Google via de zoektermen 'bangkok verkeer' vond, begint met de volgende alinea:

"Bangkok is één van de drukste steden ter wereld en dat dit niet overdreven is, blijkt onder andere uit het verkeer. In Bangkok is het namelijk vrijwel altijd spits. De auto's schuiven zig zag door elkaar over brede wegen, in het verkeer zit nauwelijks beweging. Honderden taxi's in diverse kleuren, tuk-tuks en brommertjes vormen het straatbeeld in Bangkok. Diverse agenten die langs de wegen staan proberen tevergeefs het verkeer in goede banen te geleiden en te ordenen, maar ook zij weten hierin niet te slagen."

Overdrijven is een kunst. Hoewel Bangkok zeker een groot verkeersprobleem heeft, is het zeker niet zo dat het verkeer overal en altijd helemaal vast staat. De zinsnede 'vrijwel altijd spits' is trouwens per definitie onzin. Het woord spits impliceert dat er pieken en dalen zijn, dus kan het niet vrijwel altijd spits zijn. En de politie staat er niet om het verkeer in goede banen te leiden, maar om boetes uit te schrijven, net als overal in de wereld. Het enige verschil met Nederland op dit punt is dat de boetes hier rechtstreeks in de kontzak van oom agent verdwijnen. Pluspunt is dat je hier kunt afdingen. Laten we bovendien niet vergeten dat het in het vervoer in Nederland ook niet altijd rozengeur en manenschijn is. Noord-zuid lijn, rekeningrijden, zout tekort bij gladheid, treinverkeer dat een beetje vrieskou niet aankan, taxi's bestuurd door criminelen die veel te hoge prijzen rekenen en je het leven uit slaan als je er wat van zegt. Moet ik nog even doorgaan?

Maar laat ik het vooral niet doen voorkomen alsof er in Bangkok geen file probleem is. Er is een behoorlijk aantal punten waar het verkeer meestal vast staat, en je hebt vaak veel tijd nodig voor relatief korte autoritjes. Er zijn echter vaak goede alternatieven voorhanden. Door even na te denken en een beetje te plannen voordat je de deur uit gaat kun je een hoop tijd en frustratie besparen. Verkeerssituaties als op bijgaande foto's zijn dan ook vaak te vermijden. In drie jaar tijd ben ik daar aardig bedreven in geworden. In een serie berichten zal ik de komende weken beschrijven hoe ik mij middels diverse vervoersmiddelen door de metropool begeef.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

vanmorgen weer gewoon lekker vast gestaan op de A4 om half 10 omdat 5 auto's elkaar even wat 'nader wilde inspecteren'. Wat mij altijd opvalt in landen zoals Thailand en India dat alles kris kras door elkaar gaat maar er wonderbaarlijk weinig echt grote ongelukken gebeuren. Zegt dat wat over Nederlandse rijvaardigheid??

Maarten in Bangkok zei

@Onno: Juist omdat het verkeer wat chaotischer is leren mensen uit hun doppen kijken achter het stuur. Bovendien zitten in Bangkok relatief weinig vrouwen achter het stuur...