woensdag 27 februari 2008

School en werk

Nog een paar dagen en dan zit niveau 2 van de Thaise les erop. Ik heb dan 120 uur les achter de kiezen. Mijn vaardigheden vorderen gestaag, maar het wordt ook steeds moeilijker om alle woorden te onthouden. Het lijkt allemaal zoveel op elkaar. Na een maandje reizen pak ik straks in april de draad weer op met niveau 3.

De inburgeringscursus komt nog niet echt van de grond. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste staat onze site laag in de Google resultaten Dit komt weer doordat we geen links hebben op andere sites. Daarnaast zijn we niet goedkoper dan anderen die al meer ervaring hebben. Omdat we met z'n tweeen zijn, hebben we weinig ruimte om de prijs te laten zakken. Als ik begin april terug ben van mijn vakantie ga ik denk ik in mijn eentje verder, met een lager tarief. Ik ben inmiddels met mijn Thais dusdanig ver dat ik ons lesmateriaal in het Thais kan uitleggen. Daarnaast zal ik dan wat investeren in webadvertenties en links om klanten te werven. Ik heb niet veel klanten nodig om ervan te kunnen leven, dus ik zie er nog steeds brood in.

In mijn vorige bericht meldde ik al dat ik gevraagd ben om een boksschool te helpen (thaiboksen heet hier Muay Thai, uit te spreken als Moeai Thai). Anderhalve week geleden ben ik bij die mensen langs geweest, het klikte goed. Julie fungeert als tolk tussen mij en haar familie, want ze spreken vrijwel geen woord Engels. We zijn naar de plek gegaan waar momenteel een nieuwe Muay Thai school gebouwd wordt, inclusief wat vertrekken voor (buitenlandse) gasten. Er staat al wat materiaal om te trainen maar verder moet alles nog gebouwd worden. Moeilijk dus om een voorstelling te maken hoe het er straks uit zal zien. Ik kreeg wat foto's te zien van een andere school, met de mededeling dat de nieuwe school er ongeveer hetzelfde uit zal zien. Het was zondag en helaas hebben de cracks dan hun rustdag. Op zondag is het de beurt aan de aanstormende talenten, een groep jongetjes van 6 tot 12 jaar, schat ik. Mooi om te zien hoe gedisciplineerd die ventjes al zijn. Dat kun je in Nederland wel vergeten. Ik moest wel even fronzen toen ze naar een ventje van hooguit 8 jaar wezen en lachend vertelden dat hij zijn eerste knock out al te pakken heeft. Die mannetjes gaan op zeer jonge leeftijd al de ring in voor echte wedstrijden. Voor jongens uit de lagere sociale klassen is deze sport DE manier om iets te bereiken in het leven en dan moet je jong starten en keihard werken. Lijkt mij niet helemaal gezond en blijkbaar denkt de vader van Julie er ook zo over. Haar broer Natte was een groot talent, maar zijn vader verbood hem om een carriere na te jagen omdat hij bang was dat zijn hersenen eronder zouden leiden. Natte heeft zich nu opgewerkt tot een van de beste promotors en gaat mij de komende tijd wegwijs maken in de wereld van Muay Thai. Hele aardige gozer, maar dat hij geen Engels spreekt zie ik wel als een obstakel. We zien wel hoe het gaat. Ik kan in ieder geval mijn Thais volop oefenen bij dit gezelschap.

De familie van Julie heeft geen goede ervaringen met een Franse trainer die zijn leerlingen in het verleden bij hun liet trainen. Hij regelde de dingen slecht en scheepte de familie af met een fooi. Ze hebben door het verblijf van de Franse boksers wel het gevoel gekregen dat er geld te verdienen is aan het trainen van buitenlanders ('falang') en willen graag met mij samenwerken.
Inmiddels heb ik een uitgebreide zoektocht op internet gedaan en heb ik de concurrentie in kaart gebracht. Er zijn een stuk of 15 Muay Thai scholen die zich op buitenlanders richten. Het merendeel bevindt zich in en rond strandoord Phuket. Het strandleven en de luxe accomodaties kunnen wij niet bieden. De oom van Julie is echter een van de bekendste boxers in Thailand, die geroemd werd om zijn geweldige techniek. Daarnaast kan het feit dat ze nauwelijks buitenlandse boksers gehad hebben een voordeel zijn. Ik wil het kamp positioneren als een traditionele Muay Thai school waar men nog de echte Muay Thai cultuur vindt en men les krijgt van een van de beste trainers in het vak. Daarnaast is Bangkok de bakermat van deze sport, met de belangrijkste stadions.
Op dit moment ben ik bezig om een website te maken. Vervolgens zal ik buitenlandse boksscholen gaan benaderen en andere initiatieven ondernemen om klanten te werven. Als we er gemiddeld drie hebben, levert me dat een paar honderd euro in de maand op. Het kan dus de moeite waard worden om dit op te zetten.

Na de vakantie in maart en begin april zet ik dus in op een combinatie van Nederlandse les en de boksschool. Daarnaast ga ik verder kijken of ik in het bedrijfsleven iets kan doen met mijn marktonderzoek ervaring. De meeste bedrijven hebben een sterke voorkeur voor Thais personeel. Ik heb op dit moment wel prille contacten bij twee bedrijven. Wie weet...

Geen opmerkingen: