dinsdag 9 september 2008

Bananenmonarchie deel 2: Koken met sterren














Deel 2 in een ongetwijfeld lange reeks. Het land dat internationaal zo graag serieus genomen wil worden, maakt zichzelf de afgelopen weken volkomen belachelijk. Maar tot nu toe was het nog niet zo erg als vandaag. Premier Samak is namelijk net uit zijn ambt ontheven. Niet vanwege het kopen van stemmen of andere vormen van corruptie, maar omdat hij heeft opgetreden in een kookprogramma op tv. Ik herhaal: omdat hij heeft opgetreden in een kookprogramma op tv!


Koken is een grote passie van Samak, zoals zijn postuur onderstreept. Al toen hij op politiek gebied nog een lichtgewicht was, trad hij op als presentator van een kookprogramma op tv. Toen zijn politieke carriere meer vorm begon te krijgen is hij gestopt. Onlangs heeft hij 'voor de lol' weer eens meegewerkt aan een aantal afleveringen. Volgens het Hof staat nu vast dat hij hiervoor betaald is. Dit is tegen de wet en dus mag hij de functie van premier niet meer uitvoeren en is hij per direct uit zijn functie gezet.


Hoeveel hij betaald heeft gekregen is mij niet bekend. Hij spreekt zelf uiteraard van een onkostenvergoeding. Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat geld de drijfveer is geweest. Dit soort jongens verdient vele malen meer met corrupte praktijken. En waarom bewust je premierschap riskeren voor een lullig bedrag? We hebben het niet over een stiekeme belangenverstrengeling of zoiets, maar over een kookprogramma (!) dat iedereen op de nationale tv kan zien (!). Hoewel iedereen die ik ooit over Samak gesproken heb, mij verzekert dat het een slappe zak is met een grote bek, vind ik het ongelofelijk dat hij af moet treden vanwege een optreden in een kookprogramma. Mij maak je niet wijs dat de rechters hier gespeend zijn van politieke voorkeuren.


Ondertussen vraag ik me af wat deze zaak in Nederland teweeg brengt. Ik neem aan dat er toch wel wat slapende honden wakker worden en dat er een commissie in het leven wordt geroepen om de gang van zaken rond het optreden van J.P. Balkenende in RTL Boulevard onder de loep te nemen. Zou Albert Verlinde de premier onder tafel stiekem een envelop in de broekzak hebben gestoken, daarbij 'per ongeluk' even misgrijpend? Of misschien heeft hij wel een krantenwijk en stapt hij dagelijks voor dag en dauw met een verhullende baseballpet op de fiets. Of zou hij de afgedragen kleding van zijn kinderen op eBay verhandelen? Het zou allemaal passen in die geweldige VOC mentaliteit die hij zou voorstaat. Weg met die vent.


Terug naar Thailand, want het wordt nog veel gekker. Samak moet dus aftreden en het parlement gaat vrijdag een nieuwe premier kiezen. En dat wordt waarschijnlijk: Samak! Dat kan gewoon, want de overtreding heeft plaatsgevonden tijdens zijn huidige ambtsperiode. Als ze hem vrijdag weer aanstellen, kan hij weer met een schone lei beginnen, want de overtredig heeft niet in de nieuwe ambtsperiode plaatsgevonden. Begrijpen jullie het nog? Ik niet!


Hoe dan ook, dit wordt nog vervolgd, want er hangt meneer Samak nog meer ellende boven het hoofd. Zijn partij wordt misschien ontbonden, als ze binnenkort schuldig bevonden wordt aan het kopen van stemmen bij de verkiezingen. Daarnaast schijnt er nog een gevangenisstraf te dreigen voor laster, maar daar weet ik het fijne niet van. Het enige dat me wel duidelijker is geworden, is dat de Nederlandse politiek dodelijk saai is. Het wordt tijd dat J.P. eens gaat begrijpen dat niet alleen showbizz, maar ook politiek entertainment is.

Geen opmerkingen: