dinsdag 5 mei 2009

Tour of Beauty








In een eerder bericht beschreef ik al eens hoe erg de Thai begaan zijn met hun uiterlijk. Afgaand op het straatbeeld in Bangkok bestaan de eerste levensbehoeften hier uit eten en ... persoonlijke verzorging. Om te illustreren hoe ver dit gaat neem ik jullie mee op de Tour of Beauty in mijn buurt.

Als ik vanuit mijn appartement de straat in loop, kom ik al snel mijn vaste kapsalon tegen. De eerste keren probeerde een klein, lelijk keffertje mij de toegang nog te ontzeggen. De laatste keren hield hij zich koets. Zou hij mij al kennen of beseffen zelfs honden dat je in een recessie zuinig moet zijn op je klanten? Hoe dan ook, voor 3 eurotjes wordt ik hier keurig geknipt, of eigenlijk geschoren.

Voor mij is één kapsalon in de straat voldoende. Maar ik ben dan ook geen Thai en geen vrouw, al is dat laatste hier vrij makkelijk te verhelpen. Blijkbaar is de vraag groot genoeg om een hele rits aan schoonheidssalons in stand te houden. Laatst werd er weer een nieuwe geopend. Ik betwijfel of die gestoeld is op een gedegen financiele analyse en een unieke marketingpropositie. Ik ga er echter vanuit dat de eigenaar toch wel enig benul heeft van wat wij de wet van vraag en aanbod noemen. Blijkbaar wordt die vraag als schier onuitputtelijk beschouwd.

Als we na mijn knipbeurt onze weg vervolgen, komen we een meter of 30 verder bij een kruispunt. Gaan we linksaf, moeten we nogmaals zo'n 30 meter afleggen om bij de volgende twee salons te komen (foto 2 en 3). Dat is toch wat ver, en dus gaan we op het kruispunt rechtdoor. Hoeven we niet zo ver te lopen en hebben we wat meer keus. Binnen 20 meter worden we namelijk met een groot luxeprobleem geconfronteerd. Bij welke van de vier opdoemende beautysalons gaan we naar binnen? Hebben ze alle hun eigen specialiteit? Moeten we bij P.R. Beauty (foto 4) zijn voor het bijwerken van de dode punten? Is de Hair Studio (foto 5) de beste keus voor een kleurspoelinkje? Is All Nice Beauty (foto 6) de place to be om de nagels te laten beschilderen? Bazuka Hair (foto 7) is ongetwijfeld goed in het creëren van een wilde haardos (al zullen ze daarvoor aan mij een hele kluif hebben).

Stel dat je jezelf net een nieuwe look hebt aangemeten bij een van deze beauty salons. Je komt naar buiten en loopt een stukje de straat in. Na een metertje of 20 kijk je opzij en zie je jezelf in de spiegeling van een raam. Nee, je nieuwe coupe is het toch niet helemaal, denk je bij jezelf. Geen nood. Sla direct links af en maak een keus uit de drie naast elkaar gelegen kapsalons (foto 8). Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

En hier, dames en heren, eindigt de rondleiding. Als jullie goed hebben meegeteld, komen we op tien beautysalons in zo'n 100 meter. Tegen jullie onverzorgde Nederlanders zou ik willen zeggen: kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper...minstens één keer per dag.

Geen opmerkingen: