zaterdag 5 september 2009

Big Brother




Sinds eind Juli volg ik middels een internetsite het bezoek aan mijn website. Ik vind het wel aardig om te kijken hoe vaak mijn blog bezocht wordt. Na zes weken maak ik hier even de balans op. Gemiddeld wordt mijn site 32 keer per week bezocht. Uiteraard een grote concentratie rond Leiden/Leiderdorp. Het bezoeken van mijn blog is natuurlijk een aardige onderbreking tijdens het werk. Laten we eerlijk zijn, we surfen op werk allemaal wel eens voor de ontspanning. Een groot deel van de bezoeken rond Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zullen daaruit te verklaren zijn. Wellicht dat men mijn blog ook wel eens vanaf de vakantie locatie bezocht wordt. Ik ben benieuwd wie er vorige week vanuit Heelsum en 's Heerenberg in Gelderland hebben gekeken. En vanuit Urmond in Limburg. En vanuit Kopenhagen.

Sommige gegevens zijn door mij wel aan individuen te koppelen. Ik kan bijvoorbeeld wel raden wie er in Voorschoten en Amstelveen naar mijn blog kijken. Nu lijkt het een beetje Big Brother te worden, maar wees gerust, ik zit heus niet bij te houden wie er met welke frequentie mijn blog bezocht. Toch is het verbazingwekkend wat ik allemaal te weten kan komen over mijn bezoekers. Niet alleen plaats, maar ook de internet provider, het besturingsysteem en de browser software. Ook kan ik exact zien wanneer iemand welke pagina bezocht heeft. Ik kan zelfs zien via welke site men op mijn blog terecht komt, indien het via een link gebeurt. Als iemand mij via een zoekmachine vindt, kan ik precies zien welke zoektermen men heeft ingevuld. Zou de Belg die mij van de week vond na het zoeken op 'vinger gespalkt' wat aan mijn blog gehad hebben? Of degene die zocht op 'chiropractor behandeltafel slag'?

De enige stap die nog ontbreekt is dat naam en adres te achterhalen zijn. George Orwell zat er niet ver naast. Groeten van Big Brother. Over 3 weken ben ik in Nederland. Kunnen we effe knuffelen.

2 opmerkingen:

Marieke zei

Ik was degene die vandaag op 10:48 uur lokale tijd je site bezocht vanuit good old Leiderdorp. Ik vind jouw site altijd via mijn favorieten. Ik kijk regelmatig op je blog en ben altijd teleurgesteld als ik geen nieuw stukje vind en lees altijd met een lach op mijn gezicht je nieuwe stukjes.
Tot over 3 weken

Manon zei

Haha, mooi stukje!
Den Dolder mag je aan mij koppelen! En inderdaad zit nu op mijn werk, en moest zo lachen dat collega's vroegen waarom ik aan het lachen was. Maar even niet uitgelegd!

groetjes
Manon