donderdag 19 augustus 2010

Stroom uitval

Thailand wordt een derde
wereld land genoemd. In vele opzichten terecht. Toch zijn de faciliteiten in Bangkok redelijk goed en is het leven comfortabel. Maar laat ik nou net in een straat wonen waar af en toe de stroom voor een paar uur uitvalt. De eigenaar
van mijn apartementencomplex heeft het me uitgelegd.

De straat die naast mijn kamer ligt, zit vol met naai ateliers. Die leggen een groot beslag op de electriciteitsvoorziening. Volgens het bestemmingsplan zouden de ateliers woonhuizen moeten zijn. Het electriciteitsnet van de buurt is dan ook niet berekend op de illegale werkzaamheden en raakt af en toe volledig overbelast.

In Nederland zou het gauw afgelopen zijn met de ateliers. Na een regen van klachten zou de boel snel worden opgedoekt en de ondernemers worden bestraft. In Thailand gebeurt er niets. De eigenaars van de ateliers zullen een wederzijds profijtelijke overeenkomst hebben gesloten met ambtenaren en politie. De overige buurtbewoners weten waarschijnlijk wel beter dan het indienen van klachten. Strijdvaardigheid tegen corruptie is veel Thai vreemd. Het hoort erbij en er is niets tegen te doen, is de houding van de gemiddelde Thaise burger.

Gisterochtend was het weer eens zover. Gelukkig had ik deze keer de wasmachine niet in gebruik en komt er genoeg licht door het raam van het balkon. Ook kan mijn laptop wel een paar uurtjes zonder stroom. Mijn lichaam kan echter moeilijk een paar uurtjes zonder airco. Het wordt al snel bloedheet in de kamer en ik ben blij als de stroom weer op gang komt nadat de monteur een tijdje in de electriciteitskast aan het begin van de straat heeft staan pielen. Zolang de stroom niet uitvalt als ik voetbal zit te kijken, kan ik er wel mee leven. Ik zie het maar als een onderdeel van het totaalpakket dat de 'Thailand ervaring' heet.

PS: Bekijk op de onderste foto hoe de elctriciteitskast wordt afgesloten. Lekker veilig. Typisch Thailand.

Geen opmerkingen: