maandag 2 augustus 2010

Wie schrijft ...


In de mediawereld draait alles om bereikcijfers. Echt waar. Hoe meer bereik, hoe meer omzet, en we weten allemaal dat de wereld om geld draait. Voila, stelling bewezen. Wanneer types als Reinout Oerlemans en John de Mol roepen dat ze zo graag goede programma's maken, weet iedereen dat het gelul is. Kijkers, daar gaat het om. Op internet is het niet heel veel anders.

Eerder schreef ik een stukje waarin ik aangaf dat ik het bezoek aan mijn blog volgde. Na precies een jaar is het tijd om eens publiekelijk de balans op te maken. Op bijgaande grafiek kun je zien dat er ruimschoots honderd bezoekers per maand zijn, gemiddeld 147. Na een dieptepunt van 106 in januari zette een positieve trend in met vier opeenvolgende records. In juni volgde daarop een kleine terugval doordat er nauwelijks bezoekers waren tijdens mijn verblijf in Nederland. Logisch. Waarom zou je ook op een scherm gaan turen als je the real thing in levende lijve kunt bewonderen? In augustus klom het bezoekersaantal weer terug naar een respectabele 157.

In mei hadden de internetkabels tussen Thailand en Nederland het zwaar te verduren. De teller stopte pas bij maar liefst 242. Een absoluut record. Door het geweld in Bangkok kwamen blijkbaar veel mensen op het idee om eens te kijken hoe het mij verging. Op zich sympathiek, maar dat maakt van een deel van jullie dus feitelijk digitale ramptoeristen. Ja, denk daar maar eens over na.

Het waren echter niet alleen ramptoeristen in mijn kring van vrienden en hele vage bekenden die de cijfers in mei tot ongekende hoogte stuwden. Fans van de Belgische voetbalclub AA Gent deden tijdens de demonstraties ook een flinke duit in het zakje. Op 19 mei plaatste ene Maltezerleeuwtje op het forum van de fansite een link naar mijn site met de bijgaande tekst: "Een kijk op de zaken van een Nederlander ter plaatse die de waarheid volledig in het licht stelt." Als je vrije tijd genoeg hebt om op het forum van een derderangs club rond te hangen, heb je natuurlijk ook wel een momentje om op het blog van een vreemde te neuzen. Dit leverde in die week dan ook 33 bezoeken vanuit Belgiƫ op.

Aangezien ik me beroepsmatig veel met kwantitatieve zaken bezig houd, is het voor mij een koud kunstje om uit te vogelen dat er een duidelijke relatie is tussen het aantal berichten dat ik schrijf en het aantal bezoeken. Al zal de correlatiecoefficient van 0,8 de meesten van jullie weinig zeggen. Wie schrijft, die blijft. Dat is duidelijk. Ik ga er dus nog maar een tijdje mee door.


Geen opmerkingen: