maandag 27 december 2010

Hohoho!

Als ik terug denk aan kerst in Nederland, denk ik aan gesloten winkels, uitgekauwde familiefilms, kou en George Michael. Sinds ik in Bangkok woon, ben ik bijna elke keer met Kerstmis op vakantie gegaan. Ook mijn vierde
kerstfeest hier ben ik richting strand getogen. Mijn vriend Brian had al een trip naar zuidelijke eilanden geboekt. Aangezien zijn bestemming, Koh Tao en Koh Phangan, mijn favoriete eilanden zijn, sloot ik me graag bij hem aan. Brian
vloog naar Surat Thani om van daaruit de ruim 6 uur durende boottrip naar Koh Tao te ondernemen. Ik deed mijn huiswerk wat beter en berekende dat ik beter met de bus naar Chumpon kon en van daaruit in een uurtje met de
boot naar hetzelfde eiland.

Goed plan, maar in Thailand lopen de zaken vaak niet zoals gepland. De golven waren te hoog bij Chumpon en dus ging de bus nog een hele ruk door naar Surat Thani. Volgens Thais gebruik was er geen enkele communicatie van het aangepaste reisplan. Volgens mij was ik de enige in de bus die op basis van de borden langs de weg door had dat we een flinke omweg gingen maken, waardoor ik dus alsnog 6 uur met de boot moest. Toevallig zat Brian op een boot 5 minuten voor mij en via de telefoon besloten we maar bij Koh Phangan af te stappen en niet door te gaan naar Koh Tao.

Koh Phangan heeft twee gezichten. De zuidelijke punt is het feestgedeelte waar de wereldberoemde full moon parties plaatsvinden. De rest van het eiland is rustig en heeft een heerlijk authentieke eilandsfeer. Brian wilde graag naar het zuidelijke Haad Rin waar hij een goed resort wist. Ik had niet zo'n zin om een week tussen de hersenloze party animals te zitten (zo stelde ik me dat voor), maar ging toch akkoord. Coral Bungalows bleek echter een goede keus. Prima kamers, goed eten, prettig zwembad direct aan zee en de andere gasten waren best te pruimen. Dit alles tegen zeer redelijke prijzen.

Van ons oorspronkelijke plan om lekker uit te rusten en ons pas met kerst in het feestgedruis te storten kwam niets terecht. De eerste avond, maandag de 20e, bleek er al een full moon party op het programma te staan en dat laat je niet lopen. We hebben ons zo vermaakt dat we uiteindelijk iedere avond op het strand te vinden waren, al heb ik de emmertjes met wodka en red bull na de eerste avond wijselijk verruild voor Singha biertjes. Overdag voornamelijk bij het zwembad gelegen. Op de bewolkte donderdagmiddag ben ik nog wel op een brommertje het eiland rond getuft, maar de energie werd vooral opgespaard voor de avonden.

Hoogtepunt was het kerstfeest op zaterdag de 25e. Eerst een goed kerst buffet bij Coral Bungalows, waarna de stemming er bij de pool party meteen goed in zat. Zoals het hoort bij strandfeesten op Koh Phangan waren velen gehuld in body paint en voor de gelegenheid was er ook veel kerstkledij. Brian en ik werden geschminkt als kerstman. Nog snel even een kerstmuts kopen en klaar is Santa. Vervolgens op naar het strandfeest. Tot 5 uur feesten en snel nog even een tukkie doen van 30 minuten voordat ik met de taxi naar de boot moest om het vliegtuig terug naar Bangkok te nemen (Brian gaat nog een weekje bijkomen op het rustigere Koh Tao).

Al met al een geweldige week gehad. Veel leuke mensen ontmoet, heerlijk in de zon gelegen en lekker gefeest. Last but not least: slechts één keer George Michael hoeven doorstaan.


Geen opmerkingen: