maandag 1 oktober 2012

Food court

In Bangkok is de food court een bekend verschijnsel in hypermarkten en warenhuizen. Je zou het typisch Thais kunnen noemen. Het zijn in feite grote kantines waar je voor weinig geld een bordje eten kunt halen. In het midden staan de tafels en erom heen is een lange rij met voedselstalletjes. De verkopers huren een klein stekje van de exploitant. Sommigen maken de maaltijden op bestelling, in ongeveer een minuut. Anderen prepareren het voedsel en scheppen het op uit bakken. De kosten bedragen in de meeste gevallen het equivalent van een euro.

Een hi-so Thai laat zich uiteraard niet in een food court zien en de tafels worden dan ook meerendeels bezet door mensen van eenvoudige komaf. Daardoor bestaat een groot deel van het aanbod uit gerechten van het platteland, voor mij niet te naggelen. Toch is er altijd wel iets van mijn gading te vinden voor een snelle hap.

Vlak bij mijn nieuwe condo zijn twee hypermarkten. Big C zit vlak tegenover mij, twee minuutjes lopen. Tesco-Lotus zit naast het sky train station, waar ik iedere dag langs kom. Een paar keer per week eet ik daar een Thaise maaltijd. Mijn favoriet is Massaman Curry, met rundvlees of kip, rijst, aardappelen en dunne pindasaus. Ommeletje erbij. Heerlijk.

Geen opmerkingen: