vrijdag 13 november 2009

De TV draait heel snel door





Een paar maanden geleden ontvouwde ik al mijn plannen om via de Aziatische media mijn aanzien in dit deel van de wereld te vergroten. Na mijn artikelen over consumenten vertrouwen in diverse kranten zou een tv optreden de volgende stap moeten zijn. Deze week ben ik weer een stukje dichterbij de status van BT-er gekomen. Naar aanleiding van mijn recente column in de Singaporese krant Business Times werd InsightAsia uitgenodigd door CNBC om een live interview te geven. Mijn baas heeft als CEO de honeurs waargenomen. Hij heeft al gesuggereerd dat ik vast ook wel een keer aan de beurt kom.

"CNBC is the recognized world leader in business news, providing real-time financial market coverage and business information to more than 340 million homes worldwide. CNBC Asia represents more regional content than any other pan-regional business or news network in Asia. CNBC Asia Pacific’s channels are available in more than 21 countries." Even een stukje tekst van hun website om aan te geven dat we het hier niet over een lullig zendertje als RTL Z hebben (zo slaapverwekkend dat ik het ook wel RTL Zzzz noem).

Mijn baas ging dit varkentje donderdag ochtend even wassen. De avond ervoor heb ik via Skype nog langdurig met hem besproken wat hij moest zeggen, want hij zat niet goed in de materie en dan ga je natuurlijk even bij een expert te raad. Gelukkig heeft hij zelfkennis en had hij al bedacht dat hij uit moest kijken om niet te veel te lullen. Hoewel het hier CNBC Asia betreft is het volledig op Amerikaans leest geschoeid. Zo'n assertief Amerikaans wijf dat 's ochtends al voor dag en dauw bij de haarstylist zit, praat de korte items in sneltreinvaart aan elkaar. Als gast krijg je geen tijd om adem te halen of een seconde over je antwoord na te denken. Zo'n item mag maximaal 5 minuten duren. Dat is voor de gemiddelde Amerikaan al een eeuwigheid. Waar gaat het toch heen met de gehaastheid? Ik voorspel dat we over 20 jaar twee maal zo snel praten en dat we niet meer met ons ogen knipperen. Kost teveel tijd. De evolutie grijpt genadeloos in. Frans Bauer is een roepende in de woestijn. 'Heb je even voor mij?' Nee, het volgende reclameblok staat klaar.

Sajan begon niet sterk. Zichtbaar erg zenuwachtig. Neem het hem eens kwalijk. Die middag begon de APEC, een grote internationale top in Singapore waar veel wereldleiders acte de presence geven. Wellicht zaten de ook aanwezige Barrack Obama en Hillary Clinton (gezamenlijk?) een hardgekookt eitje te pellen terwijl ze vanuit het hotelbed naar CNBC keken. 'Hey, effe kijken wat die kerel over de Aziatische economie zegt'. Na een kernachtige introductie van de presentatrice, gaf Sajan niet direct antwoord op de eerste vraag, maar begon aan een inleiding. Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet direct antwoord geven op een vraag. Kunnen ze denk ik niets aan doen, zit volgens mij in de genen. Geeft niks hoor, je kunt er zelfs minister president van Nederland mee worden. Na een paar voor CNBC zo kostbare seconden werd hij geinterumpeerd en richting een compact anwoord gedwongen.

Gelukkig herstelde hij zich en gaande het interview ging het steeds beter. Ze hebben hem al terug gevraagd als we weer nieuws over het Aziatische consumenten vertrouwen hebben. De eerste keer is natuurlijk even wennen, dus de volgende keer gaat het vast beter. Het is net seks: de eerste keer denk je 'wat gebeurt er allemaal', de tweede keer is een makkie.

Voor de vaste lezers wellicht leuk om mijn baas in actie te zien. Heb je eindelijk een beeld bij de man die op dit blog herhaaldelijk een belangrijke rol vervult. Nu afwachten of ik ook een keer moet/mag. Wel leuk om een keer op zo'n grote zender uit te leggen wat er met de economie aan de hand is. Voel ik me heus niet te groot voor. Maar tegelijkertijd doodeng. Ik kan je nu al vertellen dat ik de nacht ervoor geen oog dicht zou doen. Misschien het beste om tot diep in de nacht naar de disco te gaan en dan 's ochtends in één keer door naar de studio. Mijn openingszin heb ik al klaar: "Hallo, ik kom uit Nederland ...en ben niet gewend om geinterumpeerd te worden."

Geen opmerkingen: