dinsdag 16 maart 2010

If you want blood

Mijn vorige stukje heeft nogal wat opschudding veroorzaakt. Niet vanwege de spannende politieke situatie hier, maar vanwege het citeren van Marco Borsato. Geen nood, ik ben niet bekeerd tot Nederlandstalige kitschmuziek en heb de tekst van 'Rood' op Google op moeten zoeken.
Enkelen informeerden via email reeds naar mijn geestelijke toestand en die mensen wil ik bij deze geruststellen. Mijn zus protesteerde in een reactie op dit blog dat ik een tekst van
AC/DC had moeten gebruiken, waarop ik als volgt reageerde:

Okee dan, tekst van Bon.
Ook met het thema Rood, ook toepasselijk. Een tekst die Thaksin wellicht meer aanspreekt:
"If you want blood, you got it
Blood on the streets
Blood on the rocks
Blood in the gutter, every last drop
You want blood, you got it"


Dat blijken profetische woorden. Thaksin lijkt zich inderdaad meer te laten inspireren door AC/DC dan door Marco Borsato, waar op zich niets tegen in te brengen is. Ik had echter niet kunnen voorzien dat hij de tekst van Bon Scott letterlijk op zou vatten. Sterker nog, ik had geen flauw idee dat hij mijn blog leest. Toen ik echter vernam van het onzalige plan van de red shirts, wist ik het vrijwel zeker. Dit kan geen toeval zijn.

De red shirts grijpen namelijk ineens naar een op zijn zachtst gezegd onorthodox middel om hun doel te bereiken. Ze zamelen bloed in onder de demonstranten om daar het parlementsgebouw mee te besmeuren. Er zijn volgens de leiders 100.000 demonstranten in Bangkok (wat je een afgang zou kunnen noemen, aangezien ze er 1 miljoen voorspeld hadden). Als iedere demonstrant 10cc geeft (waarschijnlijk onder het motto "I don't like Thailand, oh no, I love it"), dan komen ze aan 1.000 liter. Tot zover klopt de logica. Ik begrijp echter niet waarom de red shirts ervan overtuigd zijn dat de regering af zal treden omdat er wat malloten met bloed staan te gooien. Als mijn collega's een redelijke graadmeter zijn, dan steekt de rest van Thailand de draak met deze even lugubere als belachelijke actie.

UIteindelijk zijn de red shirts vandaag de hele dag bezig geweest om dat bloed bij elkaar te krijgen. Ze hebben honderden verpleegsters ingeschakeld die het bloed afnamen. Aan de 1.000 liter zijn ze niet gekomen, want er zullen minder dan 100.000 demonstranten zijn en in de krant staat dat die niet allemaal willen geven. Volgens eigen zeggen hebben ze uiteindelijk 350 liter bij elkaar gekregen. Dat hebben ze vlak voor het begin van de avond met ongetwijfeld groot theatraal vertoon tegen het parlementsgebouw gegooid. Waarschijnlijk had de overheid al een wagen met een waterkanon klaar staan om dat rooie goedje binnen de kortste keren weer weg te poelen.

Het enige resultaat zal zijn dat Thailand internationaal nog meer voor lul staat dan het al deed, maar daar schijnt geen rood shirtje wakker van te liggen. Ze zien het allemaal wat anders. "This blood is a sacrificial offering. To show our love for the nation, to show our sincerity", werd een van de leiders geciteerd. "This blood is to show our commitment in calling for democracy. This is an important curse ritual", kraamde een ander uit. Terwijl vele duizenden armen in rooie shirtjes dagen achter elkaar staan te kreperen in de brandende zon, zit mijnheer Thaksin himself lekker ergens in Dubai ofzo, een beetje mijn blog te lezen. Aan het einde van ieder dag spreekt hij zijn aanbidders per video verbinding toe en maant hij ze om vooral vol te houden. Lekker makkelijk.

Tot slot nog een tip voor Mister Thaksin. Neem Bon Scott niet zo serieus, dat deed ie zelf ook niet. Stop met die onzin, want Thailand bevindt zich op een Highway to Hell.

(Foto's uit de Bangkok Post)

Geen opmerkingen: