maandag 29 maart 2010

Zweten tussen de locals


Bij de sportschool sluit ik iedere training af met een kwartiertje in de stoomkamer en een koude douche, waarna ik heerlijk relaxed het pand verlaat. In Nederland was het nooit bij me opgekomen om eens een sauna te bezoeken,
maar door mijn positieve ervaring bij True Fitness wilde ik dat hier toch eens gaan proberen. In Bangkok barst het van de spa's. Degene die ik in het centrum zie, zijn echter allemaal luxe uitvoeringen met meer dan luxe prijzen. Ik ben
er in een recente reactie op dit blog op gewezen dat ik nog steeds een "echte Nederlander" ben (krijg dat er maar eens uit) en het relaxte gevoel is bij mij dan ook op slag verdwenen als ik na afloop 1.000 Baht moet afrekenen.

Er moeten toch ook eenvoudige sauna's zijn voor de locals, zou je denken. Dus ik aan het googlen. Nou, het viel niet mee, maar uiteindelijk vond ik via een expat forum een tip. Ik hoef je niet te vertellen dat
Bangkok nogal groot is, dus je moet maar net het geluk hebben dat die ene sauna die je op internet vindt niet te ver uit de buurt is. Gelukkig blijkt Carnation met een taxi ritje van vijf minuten te bereiken.

De eerste keer ging ik met Edwin op pad. De taxi chauffeur begon breed te lachen toen ik hem verzocht om ons naar Carnation te brengen. 'Bam bam', riep hij enthousiast. Edwin keek me niet begrijpend aan. Nou woon ik hier inmiddels al wat langer en weet ik donders goed wat een taxi chauffeur bedoeld als hij 'bam bam' zegt. Als hij er hard bij moet lachen, krijgt hij hoogst waarschijnlijk een leuke commissie om je er af te leveren. 'We gaan toch niet naar een bordeel?', vroeg Edwin me na mijn korte uitleg. Ik antwoordde naar waarheid dat het volgens internet toch echt om een doodgewone sauna moest gaan. Bij aankomst bleek dat er in het aangebouwde gedeelte bij de sauna massages te verkrijgen zijn. Ik was natuurlijk wel benieuwd wat zo'n 'massage' dan wel niet kost. Vierhonderd Baht voor 2 uur, volgens de dame bij de receptie. Een goed verstaander weet dan dat de masseuses nog wel wat 'specials' op hun menu hebben staan om hun verdiensten wat uhh, op te krikken.

Wij vervolgens naar de sauna. Daar kwamen we immers voor en we lieten ons niet afleiden door nevenactiviteiten. In de gang naar de sauna staan vele aquariums met exotische vissen. De faciliteiten van de sauna zelf zijn echter zeer eenvoudig. Toch vindt een gewone jongen als ik er alles wat hij van een sauna verlangt. Okee, de lockers zijn volgens mij met je handen open te breken, de plastic stoelen en tafels zien er niet uit en de fitness ruimte zou je met gemak voor een museum aan kunnen zien. Maar ik ben niet naar Thailand gekomen om in luxe te leven en zie juist wel de charme van de eenvoud. Het is er schoon en alles functioneert prima. Handdoeken, water en fruit liggen voor het grijpen. Er mag weliswaar gerookt worden, maar doordat het dak een stukje boven de muren hangt heb je daar als niet-roker geen last van. Als je trek krijgt, laat je via het personeel even een maaltijd vanuit het aangrenzende restaurant aan je tafeltje bezorgen.

De Thai zijn een kalm volk dus je wordt er niet gehinderd door Westers gebral of ander asociaal gedrag. Wat ik echter nog steeds niet kan rijmen is dat de rustige Thai de televisie altijd zo hard aan hebben staan. Je zou bijna denken dat ze collectief hardhorend zijn. Zelfs in de sauna, waar een mens toch voor zijn rust komt (zou je denken), is het geluid van de televisie alles overheersend. Tot in de saunacabine, met een televisie aan de buitenkant tegen het venster gemonteerd en luidsprekers aan de binnenkant, is er geen ontkomen aan. De Thai doen het begrip 'treurbuis' grote eer aan. Een onafgebroken reeks aan soapseries daalt op je neer. De zo blank mogelijke actrices doen slechts twee dingen, huilen en vechten, soms tegelijk. Houden de Thai zoveel van geweld in hun soaps omdat ze hun emoties in hun eigen dagelijkse leven altijd onder controle moeten houden?

Het minpuntje van het hoge geluidsvolume neem ik echter graag op de koop toe. Met een entreeprijs van 140 Baht en 60 Baht voor een maaltijd is de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend. Ik vermaak me ongeveer één keer per week prima tussen de locals en laat een ander graag 1.000 Baht betalen voor een luxere spa. Voor degenen die met smart zitten te wachten op een gedetailleerde beschrijving van de massage: helaas, die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Geen opmerkingen: