zaterdag 8 mei 2010

eBay debuut

Eindelijk is het dan zover, ik
maak mijn debuuut voor een miljoenen publiek. Niet als tv persoonlijkheid, sportster of rockheld, maar als verkoper op internet. Als er tussen de vele miljoenen koopjesjagers op eBay nou eens een te verwaarlozen minderheid mijn spulletjes gaat kopen, kan
ik mooi wat grijpstuivers bijverdienen. Mijn eerste twee items zie ik als experimenten om te kijken of er een markt is voor mijn shirts en schilderijen, en of ik die markt op een efficiente manier kan bereiken.

Eerst dus maar eens proberen op het platgetreden pad dat eBay heet. Op de Chatuchak markt, een van de grootste ter wereld, heb ik een
olieverfschilderij laten maken van de vanwege zijn wilde levensstijl helaas veel te vroeg overleden, maar mede daarom legendarische zanger van AC/DC, Ronald Scott, Bon voor intimi. Dit fraaie kunstwerk staat sinds gisteren per opbod te koop, waarbij ik een
minimumprijs van 200 euro gesteld heb. Dit is voor het canvas zonder frame. De prijs is inclusief verzendkosten. De advertentiekosten zijn 30 eurocent voor 10 dagen, dus als het minimum bedrag over 10 dagen nog niet geboden is, verleng ik gewoon met nog
eens 10 dagen. De advertentie kun je hier bekijken.

Van het tweede item heb ik er een stuk meer. Retro shirts van het Nederlands elftal van het WK van 1974. Dat is het toernooi waarbij we volgens spelers en pers veruit de beste waren ... maar toch niet wonnen. Als je de beelden objectief bekijkt, moet je tot de conclusie komen dat Duitsland de finale volkomen terecht won en niet gestolen heeft, zoals men wil doen geloven ('ingetuind'?). Toch is dit een roemrijke episode in de Nederlandse sporthistorie, die men zich ook in het buitenland goed herinnert. Ik ben met wat fototjes die ik van internet geplukt had naar een winkeltje gegaan en uitgelegd dat ik het shirt zo wilde hebben. Om een voordelige inkoopprijs voor de shirts te kunnen bedingen, moest ik er behoorlijk wat afnemen. In een overmoedige bui heb ik daarom 100 shirts laten maken. Als speler op de global market moet je groot denken.

Het grootste probleem was nog om uit te leggen dat alle shirts nummer 14 moesten hebben. Dat ging er niet in bij die kerel, die zijn klassiekers duidelijk niet kent. Nummer 14? Allemaal? Zeker weten? Sta ik daar in het Thais uit te leggen dat Johan Cruijff in Nederland een grootheid is en altijd met nummer 14 speelde. Het was afwachten of mijn instructies juist geinterpreteerd waren en met een ongemakkelijk gevoel toog ik twee weken laten terug naar de winkel om de shirts op te halen. Hij heeft gelukkig goed werk geleverd. Zowel het logo als het rugnummer lijkt precies op de originele shirts uit 1974. Cruijff schijnt nogal een geldwolf te zijn. Nu maar hopen dat het nummer 14 op een oranje shirt niet gepatenteerd is. Ik vrees al een dreigende brief van zijn advocaat. De advertentie kun je hier bekijken.

De prijs voor het shirt is 14,95 euro, inclusief verzendkosten. Voor lezers van dit blog geldt natuurlijk een aantrekkelijke korting. Voor 5 euro neem ik een shirt voor je mee als ik op 16 juni naar Nederland kom. Moet je voor de eerste poulewedstrijd een ander shirt aan, maar daarna maak je tot en met de finale de blits, want we zijn natuurlijk wederom verreweg het beste en de titel kan Oranje nauwelijks nog ontgaan, zoals altijd. Dus kom op, laat de leeuw niet in zijn hempie staan.

1 opmerking:

steffen zei

Heb je nog shirts van Cruijff over?