maandag 3 mei 2010

Topsport in Thailand

Op koninginnedag was het exact
tweeeneenhalf jaar geleden dat ik in Thailand neerstreek. In die tijd ben ik hier niet verwend met geweldige evenementen. De internationale topbands weten de weg naar Bangkok niet te vinden. Hoogtepunten op de concertagenda van Bangkok in 2009 waren Rod Stewart, Tom Jones en Kool and the Gang. De omschrijving 'uitgerangeerd' is nog te flatteus voor deze fossielen. Op sportgebied komt Thailand niet veel verder dan een ATP toernooi waar Djokovic en Tsonga aan meedoen, als het meezit. Van een lobby voor het WK voetbal heb ik nog niets vernomen,
maar daar is het gezien de politieke situatie misschien ook niet het juiste moment voor.

Ik leef dus van de buitenlandse sportevenementen die gelukkig in overvloed op de diverse sportzenders te zien zijn. Ik was dan ook zeer verheugd toen ik onverhoeds in de shopping mall bij mij om de hoek tegen de Thailand Open Rubik's aanliep. Rubik? Ja, Rubik, die kubus waarvan de deeltjes om de as heen kunnen draaien. Het is de bedoeling om aan elke zijde van de kubus deeltjes van dezelfde kleur te hebben. Een enorme rage in het begin van de jaren '80. Kennen we allemaal toch wel?

Een hal van Fortune Town was omgebouwd tot een kolkende arena, waar een bikkelharde strijd woedde. Supportersrellen lagen op de loer, maar tijdens mijn korte aanwezigheid liep het gelukkig niet uit de hand. Om de beurt werden de deelnemers achter het decor vandaan gehaald om een tijd neer te zetten. Gemeten in duizenden van seconden, om het enorme professionalisme even aan te geven. Op een groot scherm waren de gerealiseerde tijden te volgen. Als ik het goed begreep gold de gemiddelde tijd van vijf pogingen. Aan trainingstafels zag ik deelnemers oefenen met twee handen. Op het podium moest alles met één hand, anders is het te makkelijk.

Nou heb ik de Thai wel eens weggezet als niet al te pienter. Als dit geweldige evenement iets duidelijk maakt, is het wel dat dit niet gegeneraliseerd mag worden. Ongelooflijk hoe snel deze topsporters aan die kubus draaien. Doping, denk je dan toch willekeurig. Anders kan dit toch niet? Onderstaande beelden lijken soms versneld te worden afgespeeld, maar dat is niet zo. Allemaal waarheidsgetrouw, zoals jullie gewend zijn van je Bangkok reporter. Let vooral even op het ventje links aan tafel die op seconde 36 van het filmpje al opkijkt, terwijl hij nog met de laatste seconden bezig is. Bijna net zo cool als Usain Bolt die tijdens de Olympische 100 meter even achterom keek waar de concurrentie nou bleef. En dan dat laatste kereltje dat het karwei in 16 luttele seconden afraffelt. Daar moet ik een snipperdag voor opnemen. Van deze mannetjes gaan we nog veel horen.

Geen opmerkingen: