donderdag 29 april 2010

Polshoogte

Ik heb een tijd geleden al geschreven dat ik in juni naar Nederland kom. Nu de vakantie naar mijn moederland met rasse schreden dichterbij komt, lijkt het me handig om de exacte data even aan te geven. Als
het vliegveld in Bangkok niet bezet is en er in Europa geen grote vulkaanuitbarstingen zijn, zal ik op woensdag 16 juni rond middernacht in Leiden arriveren. Op dinsdag 29 juni zal ik de terugreis aanvaarden.

Het is bijna twee jaar geleden dat ik voet op Nederlandse bodem zette. Ik kijk er naar uit om familie en vrienden weer te zien, het vertrouwde gravel van
Unicum weer tussen de tenen te voelen en de verrichtingen van Oranje op het WK te bekijken, als ik tijd heb tussen de babybezoeken door. Ik kom echter ook om polshoogte te nemen van de schijnbaar deplorabele toestand waarin de Nederlandse samenleving verkeert. Ik mag graag zo nu en dan de draak steken met bepaalde aspecten van de Thaise samenleving en het is hier op politiek gebied momenteel natuurlijk
een grote klerezooi, echter, als je van afstand middels berichtgeving op internet het wel en wee der Lage Landen volgt, krijg je toch een raar beeld van Nederland.

Een korte bloemlezing:
- Een politicus die tegen hoofddoekjes is, maar zelf met een middeleeuwse peroxidepruik op loopt.
- Een bejaarde die de centerfold van de Playboy 'siert'.
- Een strandfeest waarbij de politie zonder aanleiding bijkans gelyncht wordt.
- Een meisje van 15 dat eist dat ze in haar uppie de wereld over mag zeilen.
- Een theater in Rotterdam waar moslima's eigen stoelen hebben omdat ze niet naast een man willen zitten.
- Dat iemand op Koninginnedag een aanslag pleegt op de dubbeldekker met de koninklijke familie is nog tot daar aan toe, ... maar met een Suzuki Swift?
- Een kardinaal die het jarenlang gedogen van kindermisbruik ontkent is nog daar aan toe, ... maar met de woorden 'Wir haben es nicht gewusst'?
- Een rechter die een kindermoordenaar beschermt als hij hem in ruil daarvoor in zijn kont mag neuken (heb ik dat goed begrepen, Peter?).
- Diezelfde kindermoordenaar die 1,5 miljoen euro zou krijgen als zijn weliswaar stiekem gefilmde, doch vrijwillige bekentenis op tv zou worden uitgezonden.
- Ambulance medewerkers die hun stinkende best doen om iemand's leven te redden, worden door diens familie met de dood bedreigd indien hun pogingen vergeefs zouden blijken.
- Een volkszanger (en irritantste BN-er) die in zijn tv programma's nooit verder komt dan poep-en-plas grappen over zijn sexuele geaardheid (lekker belangrijk) meent een bundel infantiele gedichten uit te moeten brengen, ... die nog goed verkoopt ook.
- De zangeres van het songfestivallied (over infantiel gesproken) wil een Engelse vertaling van Sha La Lie, want "dan begrijpen mensen in andere landere waar het liedje over gaat".

Voor voetbal, bij uitstek een gekkenhuis, heb ik een aparte categorie:
- Een legendarische oud-voetballer die drie maal tot Europees voetballer van het jaar is verkozen, moet met een zooitje werkloze 'capuchonnetjes' een gesprek aan waarin ze hem vertellen hoe hij zijn werk moet doen.
- Een bekerfinale die zo nodig in tweeen gespeeld moet worden uit angst voor vandalisme, ... en vervolgens na 7 minuten al gespeeld is.
- Er komt tijdens het WK in Zuid-Afrika een Oranje camping, ... in het Amsterdamse bos.

Naar aanleiding van de vijandigheden in Bangkok heb ik de afgelopen week nogal wat verontruste emails ontvangen. Niet geheel onterecht, aangezien ik gisteren letterlijk het metro station in moest vluchten omdat nog geen 50 meter verder beschietingen begonnen. Op basis van bovenstaande opsomming ben ik echter ook behoorlijk bezorgd om jullie. Hoog tijd dus om eens te komen kijken of het wel goed gaat met jullie. Ik ben er niet gerust op.

Geen opmerkingen: