zondag 23 mei 2010

Ramptoerist

Zondag functioneerden metro en
skytrain weer. Voor mij een teken dat de situatie na de zinloze geweldsuitbarsting van woensdag weer redelijk genormaliseerd is. Nu Bangkok weer veilig is, of in ieder geval lijkt, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer
bedwingen en ondernam de trip naar Ratchasaprong, het epicentrum van de protesten. En verdomd, ik was bepaald niet de enige die de schade kwam opnemen. Het was een drukte van belang en iedereen wilde natuurlijk foto's maken.
Logisch.

Toch komt het op mij vreemd over als mensen met een brede glimlach gaan staan poseren met een afgefikt Zen Central World op de achtergrond. Say cheese. Niet alleen Japanners (verassend) en Koreanen, maar ook Thai zag ik dit doen. Alsof ze voor de Taj Mahal of Eifeltoren staan. Zo leuk is dit toch allemaal niet? Typisch Thais om net te doen of het er allemaal niet zo toe doet. Mai penrai.

De Thai kwamen echter niet alleen om te kijken, ook om de handen te laten wapperen. Het gebied rond Central World heeft langer dan een maand als een soort festival terrein gefungeerd. Dat geeft nogal wat rotzooi. Nou was de puinhoop na een paar dagen wel opgeruimd, maar het wegdek kon nog wel een sopje gebruiken.

Vele burgers stonden klaar met bezems om aan de slag te gaan. Er kwam een grote, gele reinigingswagen aan en vanuit de tank werd water op het wegdek gespoten. En daar gingen ze met zijn allen. Eensgezind werd de straat schoon geboend. Onder het motto 'Together we can'. Tegen de tijd dat de schoonmakers van de reinigingsdienst arriveerden, was de klus al bijna geklaard. De menigte werd hartelijk bedankt voor de inzet en er werd luid gejuicht. Stukje trauma verwerking wellicht.

Tussen alle Thaise schoonmakers ontdekte ik welgeteld één farang. Zijn verrichtingen heb ik op video vastgelegd. Nou ja, verrichtingen. Hij stond er wat verloren bij. Als jullie je afvragen wat mijn bijdrage dan wel was: de beste stuurlui staan in Thailand niet aan wal, maar op de loopbrug van de skytrain om te kijken af alles wel goed gaat. Gewichtige taak. Vergis je niet. Gelukkig hoefde ik niet in te grijpen, maar het was toch maar goed dat ik er stond. Ik keerde dan ook zeer voldaan huiswaarts.

Geen opmerkingen: