zaterdag 22 oktober 2011

Hitler is cool

Vandaag was centraal Bangkok nog steeds droog en ging ik na het fitnessen een kijkje nemen in Terminal 21. Een miljoenenstad kan nooit genoeg shopping malls hebben en de nieuwste koophemel is net een week open. Ik moet zeggen dat het er geweldig uitziet. De verdiepingen zijn ingericht als winkelstraten van wereldsteden als Rome, Parijs, Tokyo, Londen, Istanbul, San Francisco en Hollywood. Hoewel ik geen groot winkelfanaat ben, zal Terminal 21 mijn favoriete bestemming worden als ik weer eens wat kleding nodig heb.

Op weg naar de uitgang liep ik op de tweede verdieping langs een winkel met T-shirts en toen ik er net voorbij was, hield ik plots mijn pas in. Had ik dat nou goed gezien? Ik liep even terug en jawel hoor. We hadden hier te maken met een themawinkel gebaseerd op allerlei historische figuren met een op zijn zachtst gezegd bedenkelijke reputatie. De meeste artikelen werden 'opgesierd' met afbeeldingen van Adolf Hitler. Voor de winkel stond een Adolf in Ronald McDonald stijl (Walther, misschien leuk voor een van jouw zaken), wiens linker arm automatisch de Hitler groet bracht (zie bovenste foto). De muren waren voorzien van cartoons van de Fuhrer met trendy halflang haar. Binnen hingen vele Hitler shirts en er was zelfs een kaart van een Hitler teletubbie met een hakenkruis op zijn hoofd.

Ik kon mijn ogen nauwelijks geloven. De man wiens naam in Nederland 65 jaar na dato nog steeds met afschuw wordt uitgesproken, wordt in Thailand neergezet als een soort cultfiguur. Al vele jaren lopen er wereldwijd mensen met Che Guevara shirts zonder echt te weten wie dat was. Krijgen we dat nu ook met Hitler? Zien de Thai Hitler als een grappige mafkees, die wat rare dingen gedaan heeft waar we nu met z'n allen hard om kunnen lachen?
Het is nog maar enkele weken geleden dat ik schreef over de scholieren in Chiang Mai die het een leuk idee vonden om een nazi optocht te houden op het schoolplein. Misschien ben ik overgevoelig, maar ik kan het niet accepteren dat de Thai de tweede wereldoorlog als een bron van vermaak beschouwen. Dat vind ik verbijsterend. Er wordt vergoeilijkend gesproken dat de Thai weinig besef hebben van buitenlandse geschiedenis en dat het onderwijs op dat gebied ernstig tekort schiet. Dat zal wel, maar als ze met Hitler lopen te pronken, weten ze vast wel waar hij voor stond en ik laat me graag uitleggen wat daar zo leuk aan is.

De verkoper had een wat Japans uiterlijk en ook de winkel zelf had een sterk Japanse uitstraling. Japanners staan bekend om hun vreemde humor en hun wreedheid. Laat ik het over hun rol in de tweede wereldoorlog maar niet hebben. Even had ik de neiging om de verkoper aan te spreken over zijn koopwaar en te vragen wat de achterliggende gedachte was. Ik vreesde echter dat zo'n conversatie mijn verontwaardiging wel eens verder zou kunnen verhogen en heb het er maar bij gelaten. Wel speel ik met de gedachte om direct naast zijn winkel een eigen zaakje te beginnen met Hiroshima en tsunami shirtjes. Leuk toch?

Geen opmerkingen: